کفش مناسب کمر درد

کمر درد یکی از مهمترین و شایع ترین مشکلاتی است که انسان به آن مبتلا می شود، بنابراین استفاده از کفش مناسب کمر درد بهنگام مواجه شدن با این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس مطالعات انجام شده در ایالات متحده، بیش از ۳۱ میلیون امریکایی از کمر درد رنج می برند و حدود ۵۰ درصد کارگران در هر سال کمردرد متوسط تا شدید را تجربه می کنند.

علل متعددی برای ابتلا به کمر درد وجود دارد، اما بسیاری از این درد ها بخاطر وضعیت بد بدنی و بهم خوردن تنظیم ستون مهره ها می باشد.

کفش نقش مهمی در حفظ وضعیت و تنظیم راستای ستون فقرات و لگن دارد چرا که پاهای ما زیر بنای سایر قسمت های بدن می باشند.

استفاده از کفش هایی که متناسب با بایومکانیک پای شما هستند می تواند نقش موثری در کاهش کمر درد بازی کنند.

به همین دلیل بسیار مهم است که علت کمر درد خود را بفهمید و قبل از انتخاب کفش بدانید پاهای شما چه نقشی در ایجاد کمر درد بازی می کنند.

1.تشخیص علت کمر درد:

کفش مناسب کمر درد

کفش مناسب کمر درد

اگر کمر درد شما به آسانی و بعد از چند روز از بین نرفت حتما به تیم درمان جهت تشخیص علت مراجعه کنید.
تیم درمان ستون فقرات را ارزیابی می کنند و ممکن است سوالاتی در رابطه با سابقه خانوادگی ابتلا به کمر درد، شغل و سبک زندگی از شما بپرسند.

اگر کمر درد شدید باشد ممکن است نیاز به گرفتن عکس رادیولوژی باشد.
شایع ترین علل کمر درد شامل موارد زیر است :

دیسک کمر، ضعف عضلات و بهم ریختن مهره ها، اسپاسم عضلات اطراف ستون مهره (عضلات پارااسپاینال)، ناهماهنگی در انقباض و عملکرد عضلاتی که در مرکز بدن قرار دارند(عضلات کور)، التهاب مفاصل و آرتروز.
بسیاری از موارد ذکر شده به علت انجام کارهای روزمره به صورت نادرست ایجاد می شود.
پس از شناسایی علت اصلی کمر درد باید سراغ اصلاح وضعیت بدنی، نحوه صحیح نشستن و قدم برداشتن و انتخاب کفش مناسب بروید.
متخصصین مختلف ستون فقرات از دیدگاه های مختلفی به علت درد شما نگاه می کنند و رویکردهای متعددی برای درمان دارند.
برای مثال:

متخصص استئوپات:

بر ارتباط سیستم های بدن تاکید دارد و اعتقاد او بر این است که تغییر نامطلوب در یکی از بخش های بدن، عملکرد سایر قسمت ها را دچار اختلال می کند.

متخصصین کاریوپرکتیک:

عقیده دارند علت دردهای ستون فقرات بهم ریختن مهره ها است و درمان آنها مبنی بر تنظیم مهره ها بر روی یکدیگر با استفاده از تکنیک های دستی مانیپولاسیون (Manipulation) می باشد.

متخصصین کاردرمانی:

بر انجام کارهای روزمره به صورت صحیح تاکید دارند و معتقدند عدم هماهنگی در انقباضات عضلانی در کارهای روزمره سبب آسیب و درد های کمر می شود، لذا درمان آنها در مرحله اول مبنی بر آنالیز دقیق حرکات بدنی شما در حین کارهای روزمه زندگی و سپس رفع کوتاهی های عضلانی و افزایش قدرت عضلات ضعیف با دیدگاه بیومکانیکال است.
اگر پس از ابتلا به کمر درد موارد زیر را مشاهده کردید حتما هر چه سریع تر جهت تشخیص علت و شروع درمان به تیم درمان مراجعه فرمایید:

  • ضعف عضلات و کاهش حس در پاها
  • از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع
  • تب
  • از دست دادن ناگهانی وزن

2. چک کردن و بررسی قوس کف پا

کفش مناسب کمر درد

کفش مناسب کمر درد

پس از بررسی های کمر و اطمینان از اینکه کمر درد شما بخاطر مشکل جدی در خود ناحیه کمر نیست سراغ پا و به خصوص کف پا بروید و قوس آنرا بررسی کنید. مشکل در پاها می تواند یک علت ابتلا به کمر درد باشد، زیرا قوس پا به عنوان یک عامل جذب کننده نیرو (Shock Absorber) عمل می کند و از انتقال نیرو به سایر مفاصل بدن جلوگیری می کند.
یک آزمایش ساده و جالب برای اینکه خودتان تشخیص دهید آیا کف پایتان صاف است یا خیر، تست پای خیس (Wet Feet) است. برای این کار کافی است کف پا را با پنبه و آب نمناک کنید و سپس روی یک کارتن تیره (بدون روکش) بایستید. دقت کنید که در این تست باید هر دو پا با هم بر روی صفحه ای که روی آن می ایستید قرار بگیرد.
اثر پایی که قوس طبیعی دارد بر روی صفحه به صورتی است که پاشنه و پنجه با خطی معادل نصف پهنای پا به هم وصل می شوند اما اثر پایی که کف آن صاف است به صورتی است که کل کف پا روی صفحه می افتد.
معمولا در پایی که سالم است از هر دو پا شکل تقریبا مشابهی روی صفحه می افتد، هر چند ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد.
مطالعه ای که در کشور امریکا در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد خانم هایی که کف پای صاف دارند ۵۰ درصد نسبت به افراد عادی بیشتر به کمر درد مبتلا می شوند.

3. قبل از تمرکز برای انتخاب کفش مناسب کمر درد، وضعیت بدنی را بررسی نمایید

کفش مناسب کمر درد

کفش مناسب کمر درد

با استفاده از یک آئینه قدی بزرگ می توانید شکل کلی و وضعیت بدنی خود و شکل و حالت پاها و وضعیت پاشنه ها را بررسی کنید و ببنید آیا حالت عادی دارند یا خیر. اگر در حالت عادی جلوی آئینه ایستادید و پنجه پاهایتان به سمت خارج قرار داشت و پاشنه ها به داخل چرخیده بود یا زانو ها به هم نزدیک بود و با هم تماس داشت (ژنو ولگوم- genu valgum)در این حالت ریسک ابتلای شما به  کمر درد بیشتر است زیر در این حالت ها فشار بیشتری روی لگن و قسمت پایینی ستون فقرات وارد می شود. افرادی که اضافه  وزن دارند با هر سه مشکل گفته شده در پاشنه، پنجه و زانو دست و پنجه نرم می کنند و همین مشخص می کند که چرا کمردرد در افراد چاق شیوع بیشتری دارد.
چرخش بیش از حد پاشنه به خارج، کف پای صاف و زانو ضربدری در بسیاری از موارد ارثی هستند اما در خیلی از موارد نیز این حالت ها در نتیجه اضافه وزن و چاقی بوجود می آیند.
برای اینکه متوجه شوید که پاهای شما عادی هستند یا نه، ببینید آیا در حالی که صاف می ایستید و قوزک داخلی پاها با هم در تماس است آیا زانو ها فاصله مناسبی دارند یا خیر(در این حالت زمانی زانو ها عادی هستند که کاملا بهم نچسبند و فاصله بین آنها نیز بیش از ۸ سانتی متر نباشد)
برای اینکه متوجه شوید که مبتلا به اختلال کف پای صاف هستید یا خیر کافی است بررسی کنید که آیا زمانی که روی پا تحمل وزن میشود آیا قسمت داخلی پا کاملا روی زمین میخوابد یا اندکی از زمین فاصله دارد. اگر در حالت تحمل وزن قوس داخلی پا کاملا بر روی زمین نخوابید بدانید که به اختلال کف پای صاف مبتلا نیستید.

4.  قبل از انتخاب کفش مناسب کمر درد، به اختلاف طول در پاها توجه کنید

کفش مناسب کمر درد

کفش مناسب کمر درد

اینکه طول پاهایتان با هم برابر نباشد کاملا عادی است، با توجه به اذعان آکادمی جراحان ارتوپدی امریکا در مطالعه ای که بر روی ۶۰۰ سرباز امریکایی انجام شد، ۳۲ درصد از افراد مورد مطالعه از ۱/۵ تا ۳/۵ اینچ در طول پاها اختلاف داشتند. اگر طول پاها بیش از این مقدار با هم اختلاف داشته باشد می تواند آسیب جدی به ستون فقرات شما وارد کند که از آن جمله ابتلا به کمردرد است.
اصلاح اختلاف طول پا کار سختی نیست و می توان آنرا از طریق کفی مخصوص انجام داد. این کار هزینه زیادی ندارد و در صورتی که نتیجه مثبتی از آن نبینید می توانید به راحتی آنرا متوقف کنید. دکتر پا، متخصص ارتوپدی فنی یا یکی از افراد تیم درمان که در زمینه ارزیابی پا دانش تخصصی دارد بهترین فردی است که می تواند نیاز شما به ساخت کفی طبی را تشخیص دهد.

5. کفش های خود را مورد ارزیابی قرار دهید

کفش مناسب کمر درد

کفش مناسب کمر درد

برای اینکه در رابطه با کمر درد خود سر نخ های بیشتری جمع آوری کنید بهتر است مانند یک کاراگاه کف کفشی را که اغلب می پوشید بررسی کنید. افرادی که وضعیت بدنی متناسبی دارند و مشکل خاصی در حالت پاهایشان از نظر بیومکانیکی وجود ندارد، هنگام راه رفتن پاشنه به آرامی با زمین تماس پیدا می کند و بیشترین سطح تماس معمولا در لبه خارجی پاشنه قرار دارد که سبب ایجاد خوردگی در این ناحیه از زیره کفش می شود. اگر خوردگی زیره کفش شما در داخل پاشنه باشد یا از آن بدتر در قسمت قوس داخلی پا باشد به این معنی است که وقتی راه می روید پاشنه شما به خارج می چرخد (Foot pronation). همان طور که در بالا اشاره شد، کف پای صاف و چرخش پا به خارج دست به دست هم داده و به صورت قابل توجهی ریسک ابتلا به اختلالات زانو، مشکلات لگن و ابتلا به کمر درد را بالا می برند.
تشخیص الگوی سایش در زیره کفش زمانی بهتر انجام می شود که از کفش های ورزشی با زیره رابر استفاده کنید، زیرا این جنس زیره زمانی که روی آسفالت یا سیمان راه می روید دچار سایش بیشتری می شود.
مساله قابل توجه این است که سایش بیش از حد در لبه خارجی زیره کفش نیز نشان دهنده سفتی بیش از حد در قوس پا یا چرخش بیش از حد پا به داخل می باشد. لازم به ذکر است که این حالت در پا زیاد با درد های کمر ارتباط ندارد.

 

هدف ما از انتشار این مقاله کمک به سلامت شما می باشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.

منبع: “کلینیک کاردرمانی و توانبخشی پیام رفائی” – کاردرمانی و توانبخشی در اختلالات ارتوپدی و مغز و اعصاب

همدان_ایران

Payam Rehabilitation Center _ (PRC)

www.payamrehab.ir

www.payamrehab.com

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به کلینیک کاردرمانی پیام رفائی می باشد.

نوبت دهی: 08132530634 - 09390887898
سلام،متن اطلاعیه خود را اینجا وارد کنید.